NODA navn

I dagens Altaposten

Design er alt vi omgir oss med!

«Det er bare å lukke øynene. Se for deg alle ting rundt deg. Alle bygninger, møbler, klær, telefonen, alt. Hvis det ikke hadde vært noen som hadde designet det, hadde det ikke vært noe der. Det er klart det har en betydning hvordan ting ser ut.»

«Det er bare å lukke øynene. Se for deg alle ting rundt deg. Alle bygninger, møbler, klær, telefonen, alt. Hvis det ikke hadde vært noen som hadde designet det, hadde det ikke vært noe der. Det er klart det har en betydning hvordan ting ser ut.»

Michele Renee Widerøe fra NODA, Nordnorsk design- og arkitektursenter, er i Alta, hun har snakket til næringslivet på frokostmøtet til næringsforeninga. Næringsaktørene har vært lydhøre, joda, det er klart det er viktig for dem også – hvordan nye bygg og ny satsing ser ut. Men ofte handler det om penger. Så Widerøe snakker om penger til dem.

– Jeg vil vise dem hvordan design og arkitektur faktisk gir økonomisk utbytte, at det skaper en merverdi. Det er både økonomisk, sosialt men også miljømessig. Og så kan en tenke seg, at dersom man velger materialer som har lang holdbarhet, rent fysisk og fordi de visuelt vil vare lenger, så gir det også et økonomisk utbytte, forklarer hun.

Lett å forstå, selv om en liten kritisk stemme tenker høyt.

– Men vi har jo ikke så lang historie her i Finnmark. Alt ble jo brent og bombet, og før det hadde vi ikke så mye. Kanskje vi er fornøyd med å ha tak over hodet og ikke har råd til å tenke så mye på design?

Hun er såklart ikke helt enig, designeksperten.

– Design er alltid viktig. Det handler om alt vi har rundt oss. Og vi er blitt mye flinkere til å tenke på dette også her i nord. Men jeg tror mange ikke er bevisste på hvordan man jobber med design, og den store forskjellen det kan utgjøre, sier hun.

Hun er så fornøyd med at de fikk komme på Alta næringsforenings frokostmøte.

– Forhåpentligvis er det noen næringsaktører som blir bevisste på design, og som vil bruke tjenestene til en av våre medlemmer, sier hun.

Møte på STIM

Henslengt i en sofa med sjeselong, med laptop i fanget, folk som går ut og inn, noen på møterom og noen i telefonen. Her møter vi designfellesskapet Árvu; Marie Louise Somby, Tommy Gamst Vitikka fra Honningsvåg og Karine Kimo Pedersen fra Tana.

De jobber med design. Foto, webdesign, ux design, grafisk design. De jobber hver for seg og sammen, de møtes, men jobber også fra hver sin kant av Finnmark.

Akkurat nå er de i Alta, der de har STIM-et sammen med Michele Widerøe i NODA. Alle med design til felles.

De lager nye hjemmesider for små og større bedrifter, alltid med stort fokus på de gode bildene, det gode designet – og ikke minst brukervennlighet. Med egen fotograf risikerer de ikke at bildene på det de utvikler ikke passer.

– Det er ikke noen vits i å ha en fin hjemmeside hvis folk ikke finner frem, forklarer Tommy Gamst Vitikka.

– Næringslivet har blitt mye flinkere til å hente oss inn. Flere har fått øynene opp for at det finnes lokal kompetanse, at man ikke må til Oslo for å finne god design, mener Karine Kimo Pedersen.

Akkurat nå jobber de med ny hjemmeside for et større firma, men samtidig med å designe nye souvenirer for et museum.

Fremmer design og arkitektur

NODA har eksistert i fire år, og baserer drifta si på tilskudd av offentlige midler. Høsten 2018 fikk de 800.000 fra Finnmark fylkeskommune og ekspanderer stort, både i Nordland, Troms og nå i Finnmark.

– Vi lager arrangement i Finnmark, og møter våre medlemmer på seminarer, workshops og bransjetreff. Nå har vi i Alta hatt bransjetreff først, og deltatt på næringsforeningas frokostmøte. Det var veldig godt besøkt, det var artig å komme inn på en annen arena, og jeg opplever at det er stor interesse for design, sier Widerøe.

Hun har fokus på arkitektur, men også design – tjenestedesign, produktdesign, grafisk design, landskapsarktiektur. Alle som jobber med design i ulik form, eller arkitektur, landskap, webdesign, byplanlegging, kan ha utbytte av å være medlemmer i NODA.

– Jeg satte fokus på hvordan næringslivet kan bruke designkompetanse for å bli mer konkurransedyktige. Så kom Graveniid inn og fortalte om hvordan de hadde brukt lokale designere, noe som løftet hele deres bedrift, forteller hun.

Om tjenestedesign

Michele Widerøe er opptatt av tjenestedesign, som en nyere retning. Innenfor reiselivsnæringa så kan det handle om hvordan gjesten blir møtt på kaia, hvordan tjenester og tilbud er tilrettelagt helt fra ankomst, eller kanskje før det, og frem til de kan nyte selve produktet.

– Om det er rotete på kaia, om det er umulig å finne toaletter, om ventetiden er lang eller man ikke finner fram, så hjelper det ikke at produktet er godt. God tjenestedesign har brukeren i sentrum hele veien, sier hun.

NODA har bare eksistert i fire år, men har vokst raskt.

– Når Finnmark fylkeskommune også er med, er det naturlig for meg å komme oftere til Finnmark. Vi har mange medlemsbedrifter over hele Finnmark, forteller Michele Widerøe.

– Arkitektur gir god steds- og byutvikling og skaper attraktive arbeidsplasser. Det handler om å skape gode og velfungerende rom for folk og næringsliv. Da handler det ikke nødvendigvis om hvordan det ser ut, men hvor funksjonelt det er. Et torg og et byrom som brukes, er det vi ønsker å oppnå. Og for å oppnå dette bruker vi nye metoder, materialer og teknologier, forklarer hun.

– Og når det gjelder design, så styrker det merkevaren. Det skaper resultater på bunnlinja og forbedrer både produkter og tjenester, slår hun fast.

Av Kita Eilertsen

kita@altaposten.no


Les hele her